HOW HAS THE CORONACRISIS CHANGED IT EDUCATION?
Monika Mateičková
Abstract
This article deals with education in the IT sphere, as well as this sphere was marked by the corona crisis, how important is education for employee, what benefits it brings for employees as well as for employers.
Key words: IT education, employee education, employer, benefits, corona crisis, GOPAS,
Abstrakt
Tento článok sa zaoberá školeniami v IT sfére, ako aj túto sféru poznačila koronakríza, aké je dôležité vzdelávanie zamestnancov, aké výhody predstavuje pre zamestnancov ako aj pre zamestnávateľov.
Kľúčové slová: IT vzdelávanie, vzdelávanie zamestnancov, zamestnávateľ, výhody, koronakríza, GOPAS,
Úvod
Rok 2020 sa stal pre mnohých rokom, ktorý si budú pamätať ešte dlhé obdobie svojho života. Pre niektorých bol rokom výziev a odhodlania a zasa pre iných bol rokom neistoty a strachu. Toto platí nie len pre jednotlivcov, ale aj pre malé či veľké firmy, ktoré museli začať bojovať s rýchlo nastupujúcou krízou. Mnoho z firiem tento rok znášalo ťažko, najmä kvôli zatvoreniu ich prevádzok z dôvodu úradujúcej pandémie a častokrát aj kvôli úplnému krachu.
Avšak aj v roku 2020 si firmy dokázali nájsť priestor a financie na vzdelávanie svojich zamestnancov. Firmy si uvedomili viac ako kedykoľvek predtým, že základným cieľom každého podniku je v trhovom hospodárstve dosahovať zisk pri čo najmenších nákladoch[5]. V posledných rokoch vystupujú do popredia názory, že významnú mieru v podnikovom procese tvoria aj činitele psychologickej a sociologickej povahy a teda kladenie väčšieho dôrazu na spokojnosť a kvalifikáciu zamestnanca.
Kvalifikovaná pracovná sila sa stáva významným zdrojom úspechu v organizácii a z hľadiska organizácií a podnikov sa vzdelávanie a odborná príprava radí medzi najvýznamnejšie investície do ľudského kapitálu. Na Slovensku pôsobí množstvo školiacich stredísk, ktoré vďaka svojim odborným kurzom z rôznych IT oblastí dokážu vyškoliť veľké množstvo zamestnancov rôznych firiem a tak im poskytnúť vyššiu odbornosť a znalosť vo svojom odbore. Avšak aj tieto školiace strediská si počas krízy prešli viacerými zmenami a museli sa rýchlo prispôsobiť požiadavkám trhu[3].
Ako veľmi zmenila koronakríza pohľad na vzdelávanie v IT a aké zmeny vo svojich firemných procesoch museli školiace strediská vykonať sme sa rozprávali s marketingovou koordinátorkou Mgr. Annou Firkaľovou zo spoločnosti GOPAS SR, a.s. Rozhovor má za cieľ priblížiť ako je dôležité nezanevrieť na dostatočnú kvalifikáciu svojich zamestnancov aj v čase krízy a ako sa školiace strediská dokázali vysporiadať so súčasnou situáciou.
Vzdelávanie zamestnancov
Školenie a teda vzdelávanie zamestnancov je program, ktorý pomáha zamestnancom naučiť sa konkrétne vedomosti alebo zručnosti na zlepšenie výkonu v ich súčasných rolách. Rozvoj je expanzívnejší a zameriava sa skôr na rast zamestnancov a ich budúci výkon, ako na okamžitú úlohu v práci.
Kvalitné programy odbornej prípravy a rozvoja napomáhajú udržať si tých správnych ľudí a tým aj zvýšiť zisky. Keďže boj o špičkové talenty rastie, k dispozícii sú rôzne školiace a rozvojové programy zamestnancov, ktoré sú dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Prenájom špičkových talentov si vyžaduje čas a peniaze a to, ako tieto talenty zapojíte a rozvíjate od ich prvého nasadenia, má vplyv na udržanie a obchodný rast. Podľa správy Workplace Learning Report z LinkedIn z roku 2019 až 82% odborníkov v odbore L&D tvrdí, že ich riadiaci pracovníci aktívne podporujú zapojenie zamestnancov do profesionálneho vzdelávania a 59% z nich tvrdí, že minie viac na svoj online vzdelávací rozpočet[1].
Existujú rôzne typy vzdelávania a odbornej prípravy, ktoré môžu zamestnávatelia svojim zamestnancom ponúknuť, od formálnych kurzov cez pracovné školenia, semináre až po online výukové moduly[7].
Vzdelávanie prináša výhody nielen pre zamestnancov, ale aj zamestnávateľa, kde si pár spomenieme:
- Lepší výkon zamestnancov: Vzdelávanie a školenia majú tendenciu viesť k zlepšeniu výkonu zamestnancov, pretože u tých, ktorí boli primerane vyškolení, je pravdepodobnejšie, že budú lepšie plniť svoje úlohy.
- Riešenie problémov: Často medzi slabé miesta patria chýbajúce skúsenosti a zručnosti zamestnancov, preto keď zdokonalíte svoju pracovnú silu, posilníte ju.
- Spokojnejší zamestnanci: Zamestnanci, ktorí dostanú od zamestnávateľa možnosti vzdelávania, vo všeobecnosti pociťujú väčšiu spokojnosť so svojou prácou, majú lepšiu morálku, sú angažovanejší a motivovanejší a je menej pravdepodobné, že si budú hľadať inú prácu.
- Motivácia: Nemožno očakávať, že aj tí najobetavejší zamestnanci zostanú motivovaní, bez toho, aby zamestnávateľ preukázal svoje odhodlanie k ich úspechu. Zakaždým, keď poskytne zamestnancovi príležitosť na získanie nových zručností a znalostí, priamo prispeje k jeho budúcnosti. Nie je žiadnym tajomstvom, že motivovaná pracovná sila je tiež produktívna, efektívna a lojálna pracovná sila.
- Reakcia na zmeny na trhu: Poskytnúť svojim zamestnancom všetko, čo potrebujú, aby dosiahli svoj plný potenciál, a odmena sa vráti vo forme lojality. Príležitosti školenia a rozvoja, ktoré poskytujete, by mohli dramaticky ovplyvniť mieru udržania vašich zamestnancov[4].
Cieľom politiky a programov vzdelávania v organizácii je zabezpečiť kvalifikovaných, vzdelaných a schopných zamestnancov potrebných k uspokojeniu súčasných a budúcich potrieb organizácie. Predpokladá sa, že zamestnanci budú ochotní a pripravení vzdelávať sa a schopní prevziať zodpovednosť za svoj personálny rozvoj[2]
My sa dnes s Annou budeme rozprávať o vzdelávaní zamestnancov z rôznych oblastí IT a ako sa zmenil spôsob vyučovania/školenia počas krízy, kedy bol zákaz vychádzania, stanovený presný počet osôb zdržiavajúcich sa v jednej miestnosti, atď.
Anna, mohla by si sa nám v krátkosti predstaviť? Ako dlho už pracuješ v školiacom stredisku? Ako si sa k tejto práci dostala?
V IT školiacom stredisku GOPAS SR pracujem už vyše 4 rokov. Je to veľmi dynamická práca. Ide o veľmi zaujímavé a rýchlo sa prispôsobujúce odvetvie, kde sa musíte dennodenne prispôsobovať trhu a požiadavkám klientov.
Ešte počas štúdia na vysokej škole som vo firme začínala ako asistentka klientskeho servisu, kde som bola support hlavne pre naše klientske oddelenie. Každodenne som prichádzala do styku s našimi klientami, kde som postupom času nabrala všetky svoje skúsenosti a osvojila si portfólio firmy. Neskôr som bola povýšená na koordinátorku kurzov, kde som sa zapojila už priamo do procesu organizovania školení pre zamestnancov z rôznych firiem. Od kontaktovania klienta až po dohodnutie termínu a rezervovanie vhodného lektora. Tento celý proces bol veľmi náročný, ale kontakt s klientami a práca s celým našim portfóliom kurzov znova len zocelili moje doterajšie poznatky a skúsenosti.
Momentálne pracujem na pozícii marketingového koordinátora a keďže som odbor marketing študovala aj na vysokej škole, tak je táto pozícia stvorená pre mňa. Všetko čo som doteraz na tejto pozícii robievala a na čo som bola zvyknutá sa behom chvíle muselo rýchlo zmeniť. Organizovanie kurzov, seminárov a konferencií v poslednej dobe nabralo úplne iný rozmer, ako sme boli doteraz všetci zvyknutí. Všetky eventy, čo som počas 3 rokov organizovala a budovala sa museli zrazu veľmi rýchlo prispôsobiť situácii, všetko sme behom mesiaca presunuli do online prostredia. Uznajte, to je veľmi krátka doba na tak veľkú zmenu.
Väčšina mojich kolegov je vo firme už zopár rokov a som presvedčená, že aj stabilita nášho tímu sa podpísala na kvalite našej práce a rýchlosti riešenia problémov, ktoré v poslednej dobe zažívajú aj iné firmy.
Ako si povedala, všetko ste presunuli do online prostredia, ako sa zmenil pohľad vašich klientov na takéto dištančné vzdelávanie? Mali ste pocit, že pre nich nebolo až tak zaujímavé ako to prezenčné?
Popravde, začiatok bol ťažší. Predsa len po 16 rokoch prezenčných školení, na ktoré sú naši klienti zvyknutí bolo ťažké ich presvedčiť aby sa prihlásili na školenia online. Ročne vyškolíme viac ako 30 000 účastníkov, čo po toľkých rokoch robí skoro pol milióna ľudí. Veľa z týchto ľudí sa k nám vracia, práve kvôli kvalite týchto prezenčných školení. Ako jedno z mála školiacich stredísk (možno aj jediní) máme vlastný lektorský zbor, ktorý tvorí viac ako 200 lektorov z Čiech a Slovenska. Ide o certifikovaných odborníkov vo svojich oblastiach, na ktorých je skutočne radosť sa pozerať pri ich práci. Čo je pri online školeniach trošku viac komplikovanejšie.
Online školenia sú ale podľa mňa veľmi podceňované. Z pohľadu zamestnávateľa je podľa mňa finančne menej náročné poslať zamestnanca na online školenie z domu alebo vlastnej kancelárie. Šetrenie nákladov za ubytovanie a cestovanie by malo byť skôr motiváciou využiť túto situáciu na školenie zamestnancov dištančne.
Nič to ale nemení na tom, že naši klienti mali spočiatku strach vzdelávať sa online aj napriek tomu, že tie školenia potrebovali. Väčšina firiem, ale bohužiaľ stopla budgety na vzdelávanie už hneď na začiatku koronakrízy. Takže problém, už potom nebol v tom, že sa vzdelávať online nechceli, ale už ani nemohli. Postupom času sa však táto situácia začala uvoľňovať, tak ako aj nedôvera voči online školeniam a my sme zaznamenali výrazný nárast účastníkov.
Vytvárali ste aj kampane na podporu týchto online školení? Bolo ľuďom dostatočne vysvetlené ako tieto školenia prebiehajú? Prečo myslíte, že mali v nich spočiatku nedôveru?
Našťastie sme už začiatkom marca 2020 začali premýšľať, ako sa k celej tej situácii postavíme. Z niektorých strán išli informácie, že dočasne zatvoríme a z iných zasa, že nakúpime potrebnú techniku a všetko zvládneme v čo najkratšom čase online aj keď sme riskovali zníženie kvality našich služieb. Ale oplatilo sa zabojovať! Behom krátkeho času sme boli pripravení účastníkov vyškoliť online, bez spozorovania akéhokoľvek technického problému[6].
Kampane na online školenia sme spustili už začiatkom marca. Uverejňovali sme rôzne demo videá, ako školenia prebiehajú alebo sme organizovali krátke hodinové bezplatné „Raňajky“ na rôzne IT témy, ktoré mali byť aj malou ochutnávkou toho, čo na našich online kurzoch uvidia.
Postupne sme si získali dôveru našich klientov a vďaka novým spôsobom propagovania našej firmy a nášho portfólia sme docielili aj získanie značného množstva nových akvizícii alebo naopak zaktívnenie už neaktívnych kontaktov.
Myslím si, že všetko je o zvyku. Ľuďom častokrát nie je prirodzené a pohodlné skúšať nové veci. Radi si počkajú kým sa znova začnú otvárať/predávať tie staré. Z dotazníkov, ktoré sme našim klientom po online školeniach, seminároch a konferenciách dávali je jasné, že ľudí, ktorí by aj v budúcnosti privítali pokračovanie online školení je už podstatne viac, ako na samom začiatku tohto „online obdobia“.
Záver
Vzdelávanie zamestnancov je dôležité nie len z pohľadu zamestnávateľa, ale aj z pohľadu zamestnanca a prináša prospech pre obe zúčastnené strany. Z pohľadu zamestnávateľa, ktorý si pomocou kvalifikovaných a vzdelaných zamestnancov tvorí stabilný tím a tým aj silnejšie postavenie na trhu, ale aj z pohľadu zamestnanca, pre ktorého sú motiváciou nielen osobnostný rast, neustále vzdelávanie, ale aj vízia rastu v danej firme, či spoločnosti. Taktiež sme sa pozreli na vzdelávanie aj z pohľadu Mgr. Anny Firkaľovej, ktorá je súčasťou vzdelávacej firmy už niekoľko rokov. Dozvedeli sme sa, že školenia, semináre a aj konferencie je možné realizovať online a nestrácajú na kvalite, i keď čaro osobných stretnutí to stráca. Že cesta školiacich firiem nebola jednoduchá, ale rok 2019 preveril kvality vzdelávacích firiem a ich promptnej reakcii riešenia online školení či seminárov. Na druhej strane si musíme uvedomiť, že skôr či neskôr by nás táto doba dohnala k týmto online riešeniam, avšak na druhej strane šetrí nielen náš čas cestovania za kurzom, ale aj peniaze za ubytovanie a cestovné náklady. Všetko má svoje plus aj mínus, len sa treba pozrieť na danú situáciu správnym pohľadom. Momentálna situácia nám ukázala, že aj v dnešnej dobe sa dá kvalitne vzdelávať na profesionálnej úrovni pomocou online vzdelávania, že aj online vzdelávanie má veľké prínosy ako pre firmy, tak aj pre jednotlivcov
Použitá literatúra
- [1] ALLENCOMM What is Employee Training & Development? In AllenComm [online]. 2020. [cit. 2021-01-05]. Dostupné na internete: <https://www.allencomm.com/what-is-employee-training-development/>.
- [2] ARMSTRONG, M. – KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy : 10. vydání. . Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.
- [3] BEŇOVÁ, E. Projekt INFORM e-learningová platforma. In Progresívne prístupy a metódy zvyšovania efektívnosti a výkonnosti organizácií [elektronický dokument] . Košice: Slovenská asociácia procesného riadenia, 2018. s. 6–15. ISBN 978-80-972984-1-8.
- [4] DUNCAN, C. How Educated Employees Benefit Your Business. In [online]. [cit. 2021-01-05]. Dostupné na internete: <https://www.alert-software.com/blog/how-educated-employees-benefit-your-business>.
- [5] GREGUŠ, M. et al. Feasibility study of virtual collaboration concept of academic institutions from the point of view of students. In Teaching and Learning in a Digital World : Proceedings of the 20th International Conference on Interactive Collaborative Learning : 2 : Volume . Cham: Springer International Publishing AG, 2018. s. 51–56. ISBN 978-3-319-73203-9.
- [6] VESELÝ, P. Manažment ochrany informácií. . Praha: TopSmart Business, 2020. ISBN 978-80-270-9014-3.
- [7] VESELÝ, P. Manažment projektov. Akademicko-praktický sprievodca. . Praha: TopSmart Business, 2020. ISBN 978-80-270-9012-9.
.
Celé vydanie časopisu Manažérska Informatika ročník 1, 2020, číslo 1
Indexed : GOOGLE SCHOLAR