DEVELOPMENT AND USE OF ICT IN BANKING
Ľubomír Plaštiak
Abstract
The main purpose of the scientific article is to point out the degree of the use of ICT in the banking sector in the selected banks and to make analysis.
Key words: bank, bank sector, scientific journal
Abstrakt
Hlavným cieľom vedeckého článku je poukázať na mieru využitia IKT v bankovom sektore a vybraných bankách so spracovaním analýzy.
Kľúčové slová: banka, bankový sektor, vedecký článok
Úvod
IKT znamená informačnú a komunikačnú technológiu, ktorá poskytuje prístup k informáciám prostredníctvom telekomunikácií a rozmanitej sady technologických nástrojov a zdrojov používaných na komunikáciu a na vytváranie, šírenie, ukladanie a správu informácií. IKT vytvára technológiu, ktorá pozostáva z elektronických zariadení a súvisiacich ľudských interaktívnych materiálov, ktoré umožňujú používateľovi okrem osobného použitia aj ich zamestnanie pre širokú škálu vyučovacích a učebných procesov[3].
Bankový sektor
Medzi banky, ktoré využívajú informačné a komunikačné technológie, patria základné webové portály a elektronické databázy, ako aj zložené systémy na správu informácií, ktoré sa snažia zvýšiť efektívnosť vlády. A tiež použitie informačných a komunikačných technológií poskytuje stimul pre hospodársky rast. Skutočným cieľom alebo cieľom informačných a komunikačných technológií v bankovom sektore nie je len poskytnúť prístup k moderným technológiám, ale aj úlohou IKT v bankovom sektore je dlhodobo rozvíjať vzájomné prepojenie komunít.
Po celom svete sa banky stále snažia nájsť technologické riešenie, ktoré by vyhovovalo výzvam rýchlo sa meniaceho prostredia a dopytu zákazníkov po produktoch a službách. Nové technologické zmeny, ktoré priniesol bankový sektor, majú obrovský dopad na zamestnancov a zákazníkov bánk. Pokrok v technológii umožňuje bankovému sektoru dodávať bankové produkty a služby zákazníkom pohodlnejšie a úspešnejšie ako kedykoľvek predtým, ako sú bankové produkty a služby dodávané zákazníkovi[8]. Rýchly prístup k dôležitým informáciám a schopnosť banky konať rýchlo a efektívne odlíši úspešné banky budúcnosti. Banka získava dynamickú konkurenčnú výhodu vďaka využívaniu IKT a zodpovedným prostredím služieb zákazníkom, priamym marketingom a novými racionalizovanými obchodnými procesmi.[4] Banky si dnes uvedomujú potrebu zákazníkov, ktorí požadujú nové produkty a služby, a tiež plán banky sprístupniť im tieto produkty a služby. IKT zvýšili úroveň konkurencie medzi bankami a prinútili ich integrovať nové technológie, aby konkurovali a uspokojili svojich zákazníkov[5].
ATM je skratka pre Automated Teller Machines (ATM).
Banky spravidla používajú sálové počítače na vedenie svojich účtov klientov vybavovaním transakcií, ktoré sú generované v dôsledku výberov a vkladov hotovosti. Bankomat sa zvyčajne dá použiť na výber hotovosti a kontrolu zostatku na účte. Bankomaty boli jedným z najvýznamnejších technologických pokrokov, pretože poskytovali bankovým zákazníkom lepší prístup k ich hotovosti.
Kvôli dostupnosti bankomatov 24 hodín denne a sedem dní v týždni už zákazníci nemuseli čakať hodinu v bankách, aby získali svoje peniaze, a mohli tak urobiť v ktorúkoľvek dennú dobu[2].
Za používaním bankomatov stojí veľa výhod, napríklad prvým z nich je, že banky môžu udržať svoje prevádzkové náklady nižšie o menej zamestnancov, pretože banky nie sú povinné pracovať za pultom vo vnútri pobočiek. A druhou výhodou bankomatov je aj to, že zákazníci môžu na prístup k svojmu účtu využiť 24-hodinovú a sedemdňovú prácu v týždni[10].
Internetové a mobilné bankovníctvo;
Vďaka nárastu internetového a mobilného bankovníctva bolo bankovníctvo pre zákazníkov ešte pohodlnejšie. Zákazníci si teraz môžu pomocou mobilného bankovníctva skontrolovať zostatok na svojom účte a platiť účty online bez toho, aby museli opustiť pohodlie domova. Zákazníci tiež môžu prevádzať prostriedky, platiť účty, kontrolovať stav účtu, študovať svoju nedávnu transakciu, blokovať bankomatovú kartu atď. pomocou aplikácií mobilného bankovníctva online. Mobilné bankovníctvo zvyčajne závisí od dostupnosti internetu alebo dátového pripojenia k mobilným zariadeniam. V dnešnej dobe moderného bankovníctva ponúka internetové a mobilné bankovníctvo služby pohodlným spôsobom zákazníkom jediným kliknutím, aby mohli vyriešiť svoje mnohoročné rutinné práce.
Banky využili výhody rozvoja informačných a komunikačných technológií (IKT) tým, že ponúkali rôzne typy produktov, ako napríklad online sporenie na pobočkových účtoch a tiež online prevod prostriedkov[9]. Zákazníci môžu využiť možnosť kontokorentného úveru, požiadať o pôžičku a využiť možnosť kreditných kariet. Internetové a mobilné bankovníctvo umožňuje zákazníkom sledovať v reálnom čase svoje financie a zisťovať, aké sú ich príjmy a výdavky. A tiež umožňuje bankám ponúkať služby, ktoré zákazníkom pomôžu spravovať ich peniaze a jasnejšie vidieť, aké sú ich úspory a výdavky. Mobilné a internetové bankovníctvo umožňuje zákazníkom hovoriť s poradcom a rýchlo a efektívne vyriešiť všetky urgentné problémy týkajúce sa bankovníctva.
Inteligentné karty;
Vyzerajú presne ako kreditná alebo debetná karta, až na to, že má v sebe zabudovaný mikročip. Na spoľahlivé a bezpečné ukladanie údajov je možné použiť čipové karty.
Vďaka inteligentnej karte informačných a komunikačných technológií (IKT) je ďalšou inováciou v bankovom sektore. Môžu byť použité rovnako ako hotovosť bez toho, aby ste museli čakať na schválenie, ako napríklad systémy elektronického prevodu peňazí (EFT), a tiež technológia čipových kariet je spoľahlivejšia ako ľahko poškoditeľné magnetické prúžky.
Vnímanie bezpečnosti spotrebiteľom a bezpečnostné riziká
Bezpečnosť hrá zásadnú úlohu pri určovaní správania spotrebiteľa pri zavádzaní IKT. V kontexte internetového bankovníctva bezpečnosť zahŕňa spoľahlivosť, bezpečnosť a súkromie. Ak spotrebitelia nevnímajú médium ako bezpečné, nebudú ho ochotní použiť.
Zvýšenie bezpečnosti priláka domácnosti k tomu, aby využívali internetové bankovníctvo a uskutočňovali transakcie online.[6] Je pozoruhodné, že pre niektoré krajiny „bezpečnostné obavy“ predstavujú hlavnú prekážku pre prijatie internetového bankovníctva spotrebiteľmi[1]. Napríklad bankový sektor v USA musel nepretržite revidovať svoje bezpečnostné aplikácie, aby sa do ich systému nedostali hackeri a vírusy. Vďaka tomu je USA na štvrtom mieste na svete, aby vytvorilo pre svoj finančný priemysel „kybernetickú bezpečnosť“[11]. Tento faktor patrí medzi hlavné prekážky, ktoré môžu zmariť úsilie banky, ktorá chce zaviesť nástroje IKT pre spotrebiteľský trh.
Bezpečnosť je nevyhnutná nielen pre banky, ale pre všetky priemyselné odvetvia. Keď si zákazníci otvoria účet a pridajú sa k banke, očakávajú, že finančná inštitúcia ochráni ich informácie a kapitál pred kybernetickými útokmi.[12] Udržiavanie kvalitných procesov kybernetickej bezpečnosti je však pre banky čoraz ťažšie. Výsledkom je, že zákazníci v rôznych oblastiach po celom svete pravidelne bojujú s podvodnými aktivitami. Na prekazenie takýchto prípadov ovplyvňujúcich klientov potrebujú banky zavedené preventívnejšie postupy vrátane viacvrstvového zabezpečenia, analytických informácií a adaptívnych bezpečnostných opatrení. Kybernetická bezpečnosť sa teda najviac oplatí investovať pre bankový sektor[7].
Záver
Klasické formy bankovníctva – platba v hotovosti, či klient pri priehradke postupne zastarávajú. Sú pomalé, ako pre klienta tak aj pre banku. Nahradzujú ich nové formy elektronického bankovníctva. Ich zavádzanie medzi bankové služby zohráva významnú úloh v konkurencii medzi bankami. Klient dnes môže komunikovať s bankou na diaľku a to s použitím počítača, telefónu, modemu, či platobnej karty. Klient má tak celodenný prístup k svojmu účtu a je nezávislý od banky. Elektronické bankovníctvo znamená poskytovanie bankových produktov a služieb malých hodnôt drobnej klientele prostredníctvom elektronických ciest. Najčastejšie používané zariadenia, prostredníctvom ktorých sa môžu elektronické produkty a služby klientom poskytovať, sú predajné terminály, telefóny a osobné počítače. Z hľadiska používaných prostriedkov môžeme medzi elektronické bankovníctvo zahrnúť telefonické bankovníctvo, vrátane mobilných telefónov, faxov, internet banking, homebanking, platobné karty, klientské centrálne zóny a podobne.
Použitá literatúra
- [1] EDUCATION, AUDIOVISUAL AND CULTURE EXECUTIVE AGENCY. EURYDICE (BRUSSELS, BELGIUM). Kľúčové údaje o vzdelávaní a inováciách prostredníctvom IKT v európskych školách 2011. [online]. . LU: Publications Office, 2011. .
- [2] FEDENA [online]. 2015. [cit. 2020-12-01]. Dostupné na internete: <https://fedena.com/blog/2015/11/the-uses-of-information-technology-in-education.html>.
- [3] GREGUŠ, M. et al. Feasibility study of virtual collaboration concept of academic institutions from the point of view of students. In Teaching and Learning in a Digital World : Proceedings of the 20th International Conference on Interactive Collaborative Learning : 2 : Volume . Cham: Springer International Publishing AG, 2018. s. 51–56. ISBN 978-3-319-73203-9.
- [4] MATUŠOVIČ, MARTIN Protection of The Sustainability of Digital Competition. In Socio-Economic Determinants of Sustainable Consumption and Production : Proceedings of Scientific Papers. – Brno : Masaryk University Press . 2020. s. 173–181. ISBN 978-80-210-9705-6.
- [5] MATUŠOVIČ, MARTIN – VESELÝ, PETER – PAWERA, RENÉ Protection of Competition – the Global Economic Crisis VI. . [s.l.]: Edition. Mukařov – Srbín : Ľuboš Janica, 2018, 2018. .
- [6] POPADI, I.A. Vyučovanie Bankovníctva prostredníctvom nástrojov IKT. In [online]. s. 38. [cit. 2020-12-01]. . Dostupné na internete: <https://mpc-edu.sk/sites/default/files/projekty/vystup/2_ops_popadicova_adriana_-_vyucovanie_bankovnictva_prostrednictvom_nastrojov_ikt.pdf>.
- [7] PORADA, V. et al. Kybernetická bezpečnost. 6. In Bezpečnostní vědy : úvod do teorie, metodologie a bezpečnostní terminologie . Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2019. s. 160–182. ISBN 978-80-7380-758-0.
- [8] SHARMA, R. – MITTAL, A. ROLE OF IT IN BANKING SECTOR & CHALLENGES. In [online]. s. 13. [cit. 2020-12-01]. . Dostupné na internete: <https://serialsjournals.com/abstract/54264_4-new.pdf>.
- [9] SHEVLIN, R. The 5 Hottest Technologies In Banking For 2020. In [online]. [cit. 2002-12-01]. Dostupné na internete: <https://www.forbes.com/sites/ronshevlin/2020/02/03/the-5-hottest-technologies-in-banking-for-2020/?sh=24fbbcdac0d3>.
- [10] SPERLING, E. Banking On Technology. In Forbes [online]. [cit. 2020-12-01]. Dostupné na internete: <https://www.forbes.com/2010/09/17/wells-fargo-internet-technology-cio-network-banking.html>.
- [11] VESELÝ, P. Definice kybernetické bezpečnosti, kybernetických útoků a kybernetické kriminality. In Bezpečnostní vědy : úvod do teorie, metodologie a bezpečnostní terminologie . Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2019. s. 160–175. ISBN 978-80-7380-758-0.
- [12] VESELÝ, P. Manažment ochrany informácií. . Praha: TopSmart Business, 2020. ISBN 978-80-270-9014-3.
Celé vydanie časopisu Manažérska Informatika ročník 1, 2020, číslo 1
Indexed : GOOGLE SCHOLAR